Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur 2025 – vad behöver du veta och göra?
För att göra arbetsmiljöföreskrifterna enklare att förstå och använda inför Arbetsmiljöverket en ny regelstruktur. Syftet är att skapa en tydligare och mer lättnavigerad uppdelning, så att arbetsgivare och arbetstagare enklare kan hitta och följa de krav som gäller på arbetsplatsen.
Två viktiga åtgärder för din verksamhet:
1️⃣ Uppdatera hänvisningar till de nya föreskrifterna Gå igenom interna dokument som rutiner, policyer, mallar, checklistor och instruktioner. Uppdatera hänvisningarna så att de stämmer överens med de nya föreskrifternas namn och nummer.
2️⃣ Utbildning och information Se till att både chefer och medarbetare är informerade om de nya reglerna och hur de påverkar er arbetsplats. Avonova erbjuder flera relevanta utbildningar.
Du kan även läsa mer om regelstrukturen på Arbetsmiljöverkets hemsida: av.se.
Hur hjälper Avonova?
Utbildningar: Alla Avonovas utbildningar inkluderar redan nu den nya regelstrukturen.
Digitala system: Använder ni Avonovas digitala arbetsmiljösystem Mitt Avonova? Systemet kommer att vara uppdaterat med de nya hänvisningarna från och med 1 januari 2025.
Material: Checklistor, mallar och annat utbildningsmaterial uppdateras också i samband med förändringen
Är din verksamhet redo för den nya regelstrukturen?