Till huvudinnehållet
Efter semestern: Har du ett urladdat eller fulladdat batteri?

Efter semestern: Har du ett urladdat eller fulladdat batteri?

Många arbetsgivare ställs inför ett svårt dilemma efter semestrar och långledighet: Flera av de anställda kommer tillbaka utan att vara redo att ge 100 procent. Hur navigerar man som ledare på ett bra och rättvist sätt?

Glad kvinnlig medarbetare med hjälm på byggarbetsplats

De flesta av oss känner igen känslan av att gå från avslappnade, bekymmersfria dagar till vardagens ekorrhjul. Efter en välbehövlig semester drar skolorna igång igen och fritidsaktiviteterna startar. Vardagsrutinerna kommer tillbaka: vi förväntas gå upp tidigt, komma i tid till jobbet och prestera på topp.

Men det är inte alltid så enkelt. Semestern ser olika ut för var och en. Vissa kopplar av till max, kanske på egen hand eller tillsammans med någon, njutandes av god mat och dryck på en solstol. För barnfamiljer kan det innebära något liknande, men ofta med mer stress och aktiviteter. Andra använder ledigheten för att ta itu med hemmaprojekt som har blivit bortprioriterade, och som de nu försöker få klara under de få lediga dagarna.

Avsätt lite extra tid

Poängen är att vi gör olika saker under semestern, vilket påverkar hur kropp och hjärna fungerar när ledigheten är över. Om man till exempel har vänt på dygnet kan det vara svårt att snabbt ställa om till jobbet.

Organisationspsykologen Kristin Dille på Avonova påpekar ett dilemma som ofta uppstår när medarbetare inte är 100% återhämtade efter semestern: Ska man använda sin fritid för att förbereda sig för jobbet, eller ska man använda en del av arbetstiden för att komma tillbaka till sin maximala arbetsinsats?

– Jag tycker att det är klokt att chefen samlar personalen direkt efter semestern, både för att motivera och klargöra förväntningarna. Vid ett sådant tillfälle är det bra att uppmuntra anställda med särskilda behov efter semestern att ta kontakt enskilt. Samtidigt är det ett utmärkt tillfälle att sätta gemensamma mål och återknyta till den känsla man hade under bra tider, säger Dille.

Hon menar att det principiellt sett är fel att öppna upp för extra anpassningar under övergångsfasen mellan semester och jobbstart.

– Att jobba mindre för att man har haft semester ser jag som en bekymmersam inställning som öppnar upp för många svåra ledarskapsbeslut. Här tycker jag att arbetsgivaren med rätta kan ställa krav på sina anställda. Det är rimligt att förvänta sig 100% insats i uppstartsfasen efter semestern, även om man kommer tillbaka med olika förutsättningar, säger Dille.

Det finns nyanser

Om man känner sig trött och sliten när jobbet drar igång igen, tycker jag att man bör använda sin fritid för att komma tillbaka på banan. Arbetstiden är ju till för arbete, det är självklart, säger hon.

Men det innebär inte att chefer inte ska ha förståelse för att semestern inte alltid är lata dagar som fyller på energi inför jobbet.

– Principen att man ska jobba när man är på jobbet borde vara varje chefs utgångspunkt. Men det finns definitivt nyanser. Livet stannar inte bara för att man har semester. Det kan hända saker som familjekriser eller andra oväntade händelser som påverkar både kropp och hälsa när man kommer tillbaka från ledigheten. Här är kommunikation nyckeln, fortsätter Dille.

Lyft fram framgångshistorierna

I vissa fall, särskilt när medarbetare saknar motivation efter semestern, rekommenderar hon att chefer använder positiva exempel och minnen.

– Det handlar ofta om att väcka gnistan på nytt. Kanske kan man lyfta fram vårens framgångar och påminna om hur allas insatser bidrog till att nå verksamhetens mål. Här är det en stor fördel att verkligen känna sina medarbetare för att veta vilka knappar man ska trycka på. Att låta medarbetarna vara delaktiga är också ett kraftfullt verktyg som skapar ett dynamiskt och starkt arbetsklimat, säger hon.

Som anställd ska det inte vara svårt att ta ett samtal om man, av olika skäl, inte känner sig helt redo för jobbet efter semestern.

– Jag rekommenderar alltid att ha en öppen och ärlig dialog med sin närmaste chef. Inget bygger förtroende bättre, och det gynnar alla, säger Dille.


TIPSA OM OCH DELA ARTIKELN
LÄNKEN KOPIERAD

Läs mer