Krisstöd
En välfungerande organisation bör vara rustad även för oförutsedda händelser. Avonova erbjuder ett professionellt krisstöd genom alla faser – innan, under och efter krisen.
Alla reagerar olika vid en kris och för att minimera de negativa efterverkningarna är det viktigt att ha en långsiktig plan som arbetsgivare.
Vi utgår ifrån erfarenhet och forskning när vi utformar våra metoder. Detta bidrar inte bara till en omedelbar stabiliserande effekt utan också en positiv inverkan på relationen mellan ledning och medarbetare.
Avonovas krissjour
Har ni tecknat ett krisjoursavtal med Avonova så har ni tillgång till vår krisjour som är bemannad dygnet runt, under årets alla dagar. Ni når oss på ett specifikt telefonnummer just för detta.
Avonovas krissjour
Har ni tecknat ett krisjoursavtal med Avonova så har ni tillgång till vår krisjour som är bemannad dygnet runt, under årets alla dagar. Ni når oss på ett specifikt telefonnummer just för detta.
Innan krisen
I det förebyggande krisstödet erbjuder Avonova:
Stöttning i att formulera eller revidera krisplan
Göra krisplanen känd inom organisationen
Psykologisk krisförberedelse, mental beredskap för grupp eller individ där risken för krisreaktioner och känslomässig stress är känd på förhand (exempelvis i arbeten som innebär exponering för hot och våld)
Utbildning och information för chefer, arbetsledare och krisgrupper utifrån krav och intentioner i AFS 1999:7 – Första hjälpen och krisstöd
Under krisen
I en pågående kris finns vi där dygnet runt. I tjänsten ingår:
Hög beredskap med krisjour 24 timmar om dygnet – garanterad direkt telefonkontakt med specialister inom krishantering
Chefs- och ledningshandledning där ni framförallt får krisstöd och rekommendationer kring vad som behövs i det akuta skedet
Bedömning av situationen och insatser utifrån behov
Efter krisen
Krisstödet slutar naturligtvis inte efter den akuta fasen. I Avonovas fortsatta stöttning ingår:
Uppföljning för att fånga upp eventuella efterverkningar och behov av ytterligare insatser – exempelvis samtalsstöd, antingen individuellt eller i grupp
Utvärdering och återkoppling kring hur händelsen hanterades för att bidra till att stärka kriskunskapen hos de ansvariga i ledningen.
Utvärdering av verksamhetens krisplan
Traumabehandling där behov finns